OM KOMPAZ &
LOUISE MEJNERTZ

 

OM KOMPAZ

Kompaz sikrer det bedste udgangspunkt for trivsel og positiv udvikling for barnet med autisme ved at styrke forældre og fagpersoner gennem viden og forståelse for barnet, barnets diagnose(r), særlige forudsætninger, styrker, belastnings-sårbarheder og behov.  

 

Kompaz tilbyder forældreforløb med fokus på dig, dit barn, jeres situation og din familie. Forløbet giver dig ny viden og forståelse for dit barn. Kompaz tilbyder desuden personlige coaching samtaler, der tager udgangspunkt i dit barn og jeres situation samt faglig sparring, foredrag og undervisning af fagprofessionelle.

Kompaz trækker på specialiseret viden om autisme, komorbide tilstande og belastningsreaktioner, et skarpt antropologisk analytisk blik, egne praktiske erfaringer, og coaching færdigheder, der skaber refleksion, forståelse og en mærkbar forskel på din tilgang til barnet og barnets omgivelser.

 

Kompaz beskæftiger sig med autisme, forståelse og trivsel og bygger på følgende grundantagelser:

  • Når du har mødt et barn med autisme, har du mødt ét barn med autisme. Alle børn – også børn med autisme – er forskellige og skal forstås individuelt.

  • Du som forælder kender dit barn bedst. Du har kendt dit barn hele livet, og du kender alle dit barns facetter. Dit kendskab i kombination med viden om barnets diagnose(r) er afgørende for at sikre god trivsel.

  • Når du har et barn med autisme, er din rolle som forælder afgørende og jo bedre, du er klædt på, jo bedre hjælper du dit barn og din familie til trivsel.

Om stifter Louise Mejnertz

Jeg hedder Louise Mejnertz, er antropolog, autismespecialist, coach og forælder til en dejlig dreng og to skønne piger. Min dreng har autisme (GUA), ADHD, PDA profil og en historik med langvarige belastningsreaktioner og skolevægring. Det gør, at jeg kender til de følelser, der opstår som forælder, når ens barn mistrives og får en diagnose. Det gør også, at jeg ved, at der findes en vej til et harmonisk familieliv med et barn og søskende i trivsel, fordi det har jeg den dag i dag.

I et forløb hos mig møder du derfor en autismecoach, der kender den virkelighed, du står i lige nu. En der lytter, støtter og tror på, at du ser og forstår dit barn bedst.

En der forstår dig, fordi jeg selv har været der, har oplevet mit barn mistrives og oplevet, hvor meget det påvirker hele familien.

Jeg har gået vejen og erfaret, at mit barns bedste kort er mig som forælder og min evne til at forstå ham, møde ham og formidle min viden og forståelse for ham til skole og omgivelser.

Vejen hertil har været lærerig, lang og svær, og mit ønske er at klæde dig på, så du står stærkere og bedre rustet til at forstå dit barn og sikre dit barns trivsel både hjemme og i daginstitution eller skole.

Jeg vil aldrig dømme dig eller påstå, at der findes et quick fix til at løse de udfordringer, du står med, for jeg ved, at det kræver en kontinuerlig og ihærdig indsats at sikre trivsel for dit barn og jeres familie.

Da jeg fortalte min søn om mine tanker om at starte Kompaz, spurgte jeg ham, om jeg måtte anvende erfaringer fra vores liv og forløb med ham. Han svarede: Mor du har hjulpet mig så meget, du skal også hjælpe andre. Og tilføjede han med sit karakteristiske glimt i øjet, bare jeg får procenter

Min faglige baggrund

Cand. Mag. i Antropologi med supplering i Psykologi og Formidling - Jeg har et stærkt akademisk fundament med en kvalitativ og analytisk værktøjskasse, der gør mig i stand til at udforske og spotte mønstre og sammenhænge, der ligger bag et barns adfærd. Som antropolog insisterer jeg på, at der altid er en god grund til, at et barn agerer, reagerer, tænker og føler, som det gør. Den insisteren er mit vigtigste redskab i mit arbejde, fordi først når man som forælder og fagperson omkring barnet forstår, hvad der er på spil, forstår man, hvordan man bedst møder, støtter og hjælper barnet, og hvordan man vender mistrivsel til trivsel.

ICI certificeret Coach – Jeg er internationalt certificeret coach, level 1 og 2.  Coaching handler om læring, og som coach tilbyder jeg refleksioner, nye perspektiver og indblik i sammenhænge og muligheder, du måske ikke tidligere har haft øje for. Jeg ’serverer’ ikke løsninger, men faciliterer og støtter en læring – og erkendelsesproces, der åbner op for forandringsmuligheder.

Anden relevant efteruddannelse:

AutismeSpecialisering, v. Molis (i gang)

StressCoaching, v. EmpowerMind (i gang)

PDA-kursus, v. Kirsten Kallesen, Psykologisk Ressourcecenter

Autisme Grundkursus, v. Autismecenter Vest

Mindfulness grunduddannelse, v. Heinrich Johansen

Netværksmødeledelse, v. Dignity

Creative Leadership, v. Kaospiloterne

Intern Surveyor, v. Center for Kvalitet, Region Syddanmark

 

Hvordan er jeg havnet her?

Tilbage i 2017 arbejdede jeg i en spændende stilling. Min søn gik i en almindelig skole, og vi levede et nogenlunde almindeligt liv. Da min søn startede i 5.klasse, blev livet rigtigt svært. Min søn var på overarbejde og ofte rigtig ked af det. Han udviklede skolevægring og blev udredt.

Han fik stillet en autismediagnose (GUA) og en ADHD-diagnose. Dengang troede jeg, at der med diagnoserne ville følge vejledning og hjælp fra eksperter. Tilbage i 2017 følte vi os magtesløse. Vi stod uden tidligere erfaring med diagnoser og skolevægring, og uden et netværk, der forstod det, vi stod i. Vi følte os alene i et følelsesmæssigt kaos af utilstrækkelighed, sorg, frustrationer og bekymringer.

Jeg stoppede med at arbejde og modtog tabt arbejdsfortjeneste for at få min søn og vores familie på fode igen. Jeg fokuserede på at forstå min søns diagnoser, forstå min søn og forstå og navigere i ”systemet”, som også var helt nyt for os. Det gik op for mig, at jeg kender min søn bedst, og derfor måtte jeg hjælpe ham og alle omkring ham til at forstå lige netop ham. Jeg fordybede mig i autisme, ADHD, PDA, stress og skolevægring, og den viden, kombineret med det kendskab, jeg har til min søn, er det, jeg navigerer ud fra for at sikre min søns bedst mulige trivsel.

Den dag i dag trives min søn og vores familie, og vores søn går stabilt i skole. Det gør han, fordi vi reagerede på det vi så og oplevede for at forstå og hjælpe ham. Vi tog udgangspunkt i den forståelse og skabte en ramme, han kunne være i både hjemme og i skolen.

Det ligger mig på sinde, at de forældre, jeg arbejder med, føler sig mødt og hørt, og at de får en fornyet forståelse for deres barn og barnet i relation til sin omverden, fordi det er via den forståelse, at du som forælder sikrer dit barn og jeres families trivsel.

Tak for samtalen i torsdags - som min mand sagde som det første, efter vi havde sat os ud i bilen: Det er den bedste samtale, vi nogensinde har haft!
— Mor